Nätfrid är en mänsklig rättighet

En av de saker som gör nätet så fantastiskt är att det är demokratiskt. Alla kan göra sin röst hörd och vem som helst kan nå ut till en hel värld med rätt ord, bild eller video. Men den frihet som internet erbjuder medför också utmaningar: i vår digitala värld, där lagar och regler ibland tolkas lite som de vill, finns både tjuvar och bedragare som kan störa nätfriden.

lina_pressbild-2Man läser då och då om personer som råkat illa ut på nätet. Person- eller betaluppgifter som hamnat på villovägar, lösenord som knäckts, och privata bilder som dyker upp i helt fel sammanhang. Tack och lov är det förhållandevis ovanligt, men det väcker ändå alltid frågan: kan det hända mig – och vad gör jag då?

Nätfrid för oss handlar om att ingen ska behöva vara rädd när man är ute på internet. Ett visst mått av sunt ifrågasättande är naturligtvis aldrig fel – det gäller ju lika mycket i den fysiska världen som på nätet – men ingen ska behöva se sina privata foton eller personuppgifter publicerade på fel plats bara för att man råkat surfa in på en osäker webbsida eller svarat på ett bedragarmail. Alla kan vi göra misstag ibland, och det är ingenting som ska behöva förfölja en för evigt.

Det är viktigt att prata med sina barn om nätet – det är det Nätprat handlar om. Barn, som ofta har lättare att känna igen ”skumt” material på nätet än sina föräldrar, är en viktig källa till kunskap om hur man kan undvika nätets fallgropar. Om du får ett mail som du tycker verkar konstigt – be dina barn om råd! Samtidigt är barn i riskzonen för att, på grund av obetänksamhet, bli den som stör någon annans nätfrid. En skämtsam fakeprofil i en kompis namn kan såra mer än förväntat – och i värsta fall bryta mot lagen. Därför blir dialogen om nätfrid mellan vuxna och barn extra viktig. För bådas skull.

Vi är stolta över att vi ger miljontals människor tillgång till internet, och känner självklart ett ansvar för att våra kunder ska kunna uppskatta nätet fullt ut. Därför erbjuder vi nu tjänst för att hjälpa dem som faktiskt haft oturen att stöta på nätets baksida, till exempel fått sitt konto kapat eller hittat en falsk användarprofil i sitt eget namn. Vi kallar den tjänsten för Nätfrid.

Du som är privatkund hos Telenor kan ringa eller mejla till Nätfrid om du har frågor kring hur du kan förebygga och hantera situationer som dessa, oavsett om det gäller dig, ditt barn eller någon annan familjemedlem. Läs gärna mer om Nätfrid här.

Lina Sundqvist, ansvarig för kundtrygghet på Telenor